سیستم مدیریت ساختمان BMS

سیستم مدیریت ساختمان (BMS ) یا سیستم اتوماسیون ساختمان (BAS ) به سیستمی اطلاق می شود که در یک ساختمان نصب شده و از طریق اجزای خود کنترل قسمت های مختلف ساختمان و نمایش خروجی های مناسب را برای کاربر امکان پذیر می نماید. قسمت های مختلف تحت کنترل معمولا شامل تاسیسات مکانیکی و سیستم تهویه مطبوع (HVAC) و تجهیزات روشنایی بوده که می تواند به سیستم های ایمنی، آتش نشانی، تنظیم دسترسی، تامین برق اضطراری و … نیز تسری یابد. به طور کلی هدف از استفاده از سیستم های BMS در یک ساختمان تطبیق شرایط کارکرد اجزای مختلف با توجه به شرایط محیطی و نیاز ساختمان در آن زمان است.

در سیستم مدیریت ساختمان بسیاری از اعمالی که ساکنان از روی عادت و بصورت غیر ارادی انجام می دهند توسط سیستم های هوشمند انجام می گردد که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه نیروی انسانی شده و بعلاوه کاشه مصارف انرژی، کاهش هزینه های انرژی، کاهش خطاپذیری و افزایش اثربخشی سیستم را به دنبال دارد .با بکارگیری انواع حسگرها در داخل و خارج ساختمان و با بکارگیری یک سیستم واحد می توان بصورت لحظه ای، کنترل تمامی شرایط آسایشی و امنیتی را در اختیار داشت و از آنها در جهت رسیدن به شرایط ایده آل استفاده کرد. برای این منظور، نیاز به تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری خاص می باشد که با گرد آوری اطلاعات محیطی و انتقال داده ها به سیستم مرکزی، روند کنترل و مدیریت ساختمان اجرا می گردد.

در ساختمان های هوشمند با استفاده از سیستم خودکار کنترل روشنایی ساختمان، کنترل سیستم سرمایش و گرمایش، کنترل دوربین های مدار بسته، کنترل در ها، کنترل وضعیت های اضطراری همچون آتش سوزی، زلزله و بسیاری کنترل-های هوشمند دیگر، مصرف انرژی به نحو چشمگیری کاهش می یابد .ساختمان هوشمند، ساختمانی است که مجهز به یک زیرساختار ارتباطاتی قوی بود که می تواند به صورت مستمر نسبت به وضعیت های متغیر محیط عکس العمل نشان داده و خود را با آنها وفق دهد و همچنین به ساکنین ساختمان این اجازه را می دهد که از منابع موجود به صورت موثرتری استفاده کرده و امنیت و آسایش آنها را افزایش دهد .

مزایای هوشمندسازی ساختمان

با وجودیکه اجرای سیستنم مدیریت ساختمان سبب افزایش هزینه های ساخت ساختمان می گردد، میزان صرفه جویی در هزینه های جاری ساختمان ناشی از اجرای این سیستم، می تواند در مدت کوتاهی هزینه های اولیه را جبران نماید و بعلاوه سطح بالاتری از آسایش را برای ساکنان به همراه داشته باشد. سیستم های کنترل هوشمند دارای سطح انعطاف پذیری بالایی هستند که می توان براحتی آنها را با نیازهای مختلف منطبق نمود .همچنین در هنگام بهره برداری براحتی می توان عملیات تغییر و بهینه سازی برای راهبری بهتر و کاهش هزینه های انرژی و کاهش هزینه های تعمیراتی را انجام داد. همچنین سیستم های مدیریت ساختمان از قابلیت کنترل پذیری بالایی برخوردار بوده و با اجرای ساختار مناسب، کنترل اجزای مختلف آن از سرتاسر دنیا امکان پذیر است. با تعریف سطوح دسترسی مختلف می توان قابلیت کنترل پذیری اجزای مختلف را سطح بندی نمود تا امکان اعمال برخی تغییرات تنها برای کاربران مجاز و در صورت وارد نمودن رمز عبور تعریف شده امکان پذیر باشد.

هوشمندسازی یکپارچه ساختمان

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان سعی دارد تا با بهره گیری از فناوری های کنترلی، مدیریت منابع و خدادهای یک ساختمان را بسته به نوع کاربری آن (مسکونی، اداری، تجاری و …) در دست بگیرد. هوشمندسازی سبب می شود تا تاثیر عواملی همچون خطای نیروی انسانی، نرخ وقایع و رخدادهای خارج از کنترل و سوانح کاهش پیدا کرده و باعث افزایش قابلیت اطمینان از عملکرد صحیح تاسیسات و تجهیزات ساختمان و بهبود امنیت عمومی ساختمان شود.

قابلیت کارکرد سیستم های مختلف جانبی یا سیستم های مدرن، مانند بویلرهای چگالشی، سیستم های خورشیدی، سیستم های تولید همزمان برق و حرارت (CHP) و … که خود دارای سیستم کنترل جداگانه ای می باشند از طریق برقراری ارتباط سیستم مورد نظر با سیستم مدیریت مرکزی وجود داشته و قابل تعریف در سیستم است.

اجزای سیستم مدیریت ساختمان

یک سیستم مدیریت ساختمان دارای توابع زیر می باشد:

کنترل
نمایش
بهینه سازی

همچنین اعمال کنترل مرکزی توسط یک سیستم در ساختمان معمولا برروی بخش های زیر صورت می پذیرد.

سیستم های قدرت (شامل سیستم های ذخیره انرژی الکتریکی و تامین برق اضطراری)
سیستم تامین روشنایی (تجهیزات روشنایی)
سیستم تامین گرمایش و سرمایش و تهویه مطبوع (HVAC)
سیستم های ایمنی و بازدید (شامل بازرسی مکان های مختلف و سیستم اعلام سرقت، امکان دید قسمت های مختلف، سیستم مدار بسته و …)
تنظیم دسترسی
سیستم آتش نشانی (شامل اعلام و اطفای حریق)
کنترل آسانسورها و بالابرها
سیستم آبرسانی (شامل تنظیم دبی و فشار آب مناطق مختلف، قطع و وصل جریان آب در مواقع مختلف، امکان کنترل آبیاری فضای سبز و …)
و موارد دیگری که هریک بسته به کاربری ساختمان و سطح درخواست کاربر قابل لحاظ در سیستم می باشد.

سيستم مديريت هوشمند بيمارستان

– کنترل هوشمند شرايط محيطي و بهداشتي در قسمت هاي مختلف بيمارستان (اتاق عمل، اتاق مراقبت هاي ويژه، بخش هاي بيمارستان و اتاق بيمار)

-کنترل هوشمند سيستم هاي تاسيساتي و هواسازهاي بهداشتي

– ايجاد پايانه هاي لمسي هوشمند در اتاق بيماران جهت دريافت اطلاعات، خدمات باليني و کنترل شرايط محيطي (دما، رطوبت، روشنايي، موسيقي)

-ايمن سازي و کنترل امنيت قسمت هاي مختلف بيمارستان (دوربين هاي مداربسته، سيستم کنترل دسترسي به اتاق هاي خاص، سيستم تشخيص هويت افراد و…)

سيستم مديريت هوشمند مجموعه ورزشي

– ايجاد بستر امنيتي هوشمند با بهره گيري از سيستم هايي همچون دوربين مداربسته، سيستم کنترل دسترسي افراد به قسمت هاي مختلف و سيستم تشخيص هويت کارکنان

-استفاده از سيستم شناسايي افراد (RFID) به منظور ارائه خدمات هوشمند رفاهي و ورزشي به اعضاي مجموعه

– کنترل هوشمند تاسيسات زيربنايي مجموعه ورزشي (گرمايش، سرمايش و تهويه)

-ايجاد شرايط محيطي متناسب با سالن هاي مختلف (مجموعه ورزش هاي آبي و غير آبي)

– کنترل هوشمند شرايط در فضاهاي خاص (فعال سازي سيستم سونا و جکوزي در صورت حضور افراد)

– تفکيک مصارف انرژي (آب، برق و گاز) هر يک از قسمت هاي مجموعه

سيستم مديريت هوشمند مجتمع هاي چند منظوره

– بهينه سازي مصرف انرژي کل ساختمان با کنترل پايانه هاي روشنايي، تهويه مطبوع و … متناسب با ساعت کاري و نوع کارکرد واحدهاي ساختمان

-کنترل هوشمند امنيت و آتش نشاني مجموعه

– کنترل و عيب يابي هوشمند تاسيسات ساختماني

-پياده سازي سيستم مديريت يکپارچه و تخصيص هوشمند پارکينگ براي مراجعين

– کاهش چشمگير هزينه هاي جاري با بهينه سازي مصرف انرژي و جلوگيري از هدررفتِ آن در بخش هاي مختلف ساختمان

– تفکيک مصارف انرژي (آب و برق و گاز) و گزارش گيري از مصرف و هزينه انرژي هر يک از واحدها

هوشمندسازی هتل ها و مراکز اقامتی

– ارائه خدمات رفاهي به ميهمانان در بستر هوشمند از مرحله رزرو اتاق ها تا آخرين لحظه اقامت

-کنترل هوشمند و امکان برنامه ريزي شرايط محيطي (دما، رطوبت، روشنايي، کنترل پرده ها، پخش موسيقي)

– امکان ارتباط آنلاين ميهمانان با پذيرش هتل از طريق صفحه نمايش لمسي

– رزرو اينترنتي و مشاهده اتاق ها بصورت آنلاين

– امکان گزارش گيري و تفکيک مصارف انرژي بخش هاي مختلف هتل در بازه  هاي زماني گوناگون و سيستم  ها ي Time Sharing

– عدم نياز به پيمانکار تاسيساتي دائمي جهت پشتيباني، نگهداري و عيب يابي هوشمند تاسيسات مکانيکي و الکتريکي از طريق نرم افزار از داخل ساختمان هتل و يا از راه دور

سیستم مدیریت هوشمند پارکینگ

– ساماندهی و مدیریت هوشمند پارکینگ و جلوگیری از ورود وسایل نقلیه غیر مجاز

-امکان دریافت گزارشات گوناگون از جمله گزارش آمار تردد اتومبیل ها

– امکان تنظیم و فعال شدن سیستم روشنایی و تهویه پارکینگ بطور هوشمند با ورود و خروج اتومبیل ها

– برقراری شرایط امنیتی مطلوب برای پارکینگ در لحظه بدون نیاز به حضور نگهبان

– امکان راهنمایی هوشمند خودرو ورودی به نزدیکترین و مناسب ترین جایگاه پارک

– مدیریت و ساماندهی خودروهای ورودی و امکان صدور قبض پاکینگ

سیستم مدیریت هوشمند انرژی

– ایجاد سیستم تفکیک مصارف و هزینه  های آب، برق و گاز برای ساکنین و کاربران ساختمان

-کنترل بهینه کارکرد تاسیسات متناسب با ساختار و برنامه زمانی بهره برداری قسمت های مختلف ساختمان

– قابلیت برنامه ریزی هوشمند و تصحیح عملکرد متناسب با شرایط عملیاتی و اقلیمی توسط خود سیستم (سیستم خبره)

– تعیین ضرایب و شرایط کنترل بر اساس مدلسازی رفتار دینامیکی ساختمان و سنجش دقیق عواملی همچون موقعیت تابشی و نورگیری ساختمان، وضعیت سطوح خارجی بنا و ملاحظات کاربری ساختمان

– کنترل بهینه هزینه های جاری به کمک سیستم کنترل یکپارچه روشنایی و تاسیسات به تناسب حضور و نیاز افراد در بخش های مختلف مبتنی بر استانداردهای روز

محصولات مرتبط

سایر محصولات